1. Nepravidelné posílání e-mailů
E-mail marketing funguje nejlépe, když je pravidelný. A je logické a pochopitelné, že je potřeba mít co říct (co e-mailem posílat). Zájem u svých kontaktů vzbudíte pouze, když jim budete posílat zajímavý obsah. A mělo by být vaší snahou, mít jim co říct každý týden, nebo alespoň měsíc.
2. Nebudování rostoucí databáze
Možná se vám to nebude líbit a říkáte si, že se 100 kontakty na své nejbližší přátele určitě zabodujete, protože tam máte velkou důvěru. Můžu vás uklidnit – nezabodujete. Spíše naopak. E-mail marketing je hra velkých čísel a každý by se měl snažit, aby jeho databáze rostla. Každý kontakt má také omezenou reakční dobu (s 5 let starými kontakty díru do světa neuděláte). Musíte se postarat o neustálý přiliv nových kontaktů.
3. Neposílání očekávaného obsahu
Příklad: Stáhnu si ebook na stránkách o finančním poradenství, ale vzápětí po pár e-mailech mi přijde pozvánka na webinář, který je úplně o něčem jiném, než o financích. Bohužel platí, že pracně budovaná důvěra jde v tomto případě hodně dolů. Neposílejte lidem nic, o co si neřekli. Když se zajímám o finance a přijde mi e-mail, ať jdu meditovat do lesa – co si asi pomyslím.
4. Chybějící výzva k akci (neviditelná)
Toto se vám opět nebude líbit, ale vaše e-maily opravdu čte jen velmi málo lidí. Většina z nás e-maily jen skenuje a hledá v nich grafický, záchytný bod. Tím může být třeba NADPIS, proklik, něco, kam nám padne oko a je jasné, že tam můžeme udělat nějakou akci. Pokud není z e-mailu zřejmé, co mají jeho čtenáři udělat a co získají – efektivita je velmi, velmi nízká.
5. Pouze prodáváte
Přímý prodej nefunguje. Bez vybudované důvěry a podvědomí o kvalitě vašich služeb se na prodeji hodně nadřete. E-mail marketing je právě možnost, jak si takovou důvěru budovat téměř automaticky. Je to cesta, jak do světa vysílat, že jste odborník a rozumíte tomu, co děláte. A když vznikne u vašich odběratelů potřeba kupovat a ví o vás (pravidelně se jim připomínáte s tím, co je zajímá), tak většinou moc neváhají a osloví přímo vás.
6. Neprodáváte vůbec
Rozkaz ten zněl jasně: „Jdi a tady si kup moji službu.“ Tato chyba si trošku odporuje s tou předchozí, kde říkám „neprodávejte“. Ale pozoruji, že spousta lidí se na to „budování důvěry a posílání hodnotného obsahu“ až moc upne. A pomalu nedá šanci svým fanouškům něco si u nich koupit. Nebojte se občas poslat prodejní e-mail. Minimálně se zapíšete do podvědomí svých odběratelů, že se u vás dá koupit řešení jejich problému.
7. Podcenění síly předmětu a jména odesílatele
Vaše jméno (kdo e-mail posílá) a předmět e-mailu prostě rozhodnou, zda to někdo bude vůbec číst. O tom není třeba diskutovat. Jméno si budujete dlouhodobě tím, co děláte. Sílu předmětu můžete ovlivnit vždy. Věnujte ji velkou pozornost. Inspirujte se u kolegů, nadpisy v časopisech atd. Nepodceňujte sílu předmětu a jména.
Dušan Souček
|