Blog Digitálního obchodníka

Co sledovat v Google Analytics?

Co měřit v google analytics

Digitální doba nabízí spoustu šikovných udělátek, které mohou zefektivnit naši podnikatelskou cestu. Google analytics je právě jedna z těch šikovných aplikací, která umožňuje měřit efektivitu nejlepšího obchodníka – tedy našeho webu. Ale nabízejí tak obrovské množství nejrůznějších metrik, že se z nich snadno může stát taková malá/velká časová past. Zkusím se v článku zaměřit na to opravdu podstatné – co nezabere více jak pár minut týdně.

 

Měření webu v hlavní roli?

 

Jeden kamarád mi říkal, že jediná metrika, která si zaslouží naši pozornost je stav našeho účtu. A tu nakonec v GA nenajdeme. Trochu kritický názor, ale vlastně má pravdu. Stav našeho účtu vylepší pouze soustavná činnost a snaha o zlepšení. A právě Google Analytics nám mohou odhalit slabá místa naší online strategie a ukáží, co můžeme zlepšit, aby právě ta klíčová metrika "stav účtu" měla veselou křivku.

 

Když nebyly GA, tak jsme se ptali ostatních na zpětné vazby, ptali jsme se kamarádů, zákazníků a kolegů z oboru, co zlepšit ve svém podnikání. Objektivní kritiku nikdy nenahradí sebelepší aplikace, stále Vám nejlépe poradí zkušenější kolega – nebo podpora Digitálního obchodníka. :-) Ale Google Analytics, Vám hodně věcí ukáží přesně a bez názorů a závěrů kamarádů od 4. piva. Čísla neopijete, nebudou Vám říkat, že příště to už určitě vyjde, ale také nebudou tvrdit, že jenom ona mají pravdu, jak to často kolegové říkají. Google Analytics Vám ukáží fakta, podle kterých můžete dělat objektivní závěry a změny.

 

1. návštěvnost je základ

 

Počet návštěvníků, doba strávená na stránkách a procento nových návštěv. To jsou základní metriky, které je potřeba sledovat. Avšak důležité u těchto statistik není číslo - tedy počet lidí, kteří Vám chodí na stránky, ale vývoj, nebo chcete-li trend. Buď ta metrika roste, nebo klesá… Samozřejmě nízké číslo návštěvnosti není dobré – ale o tom nemusíme psát. Podstatný je trend, ne čísla.

 

google-analitics1

* klikněte na obrázek pro zvětšení

 

Tady je třeba vidět, že návštěvnost webu je přibližně pořád stejná. Když budete klikat na jednotlivé karty (Návštěvy, doba trvání návštěvy, % nových návštěv atd.), tak se vždy zobrazí odpovídající křivka.

 

2. zdroj návštěvnosti

 

Vaši návštěvníci (budoucí zákazníci, nebo kolegové) jsou na internetu. Překvapení? :-) Bohužel definice "najděte díky internetu nové zákazníky, není moc přesná". Protože v této online metropoli je hodně čtvrtí (návštěvnost z vyhledávání, ze sociálních sítí, z e-mailu atd.), a ještě více ulic (seznam/google, facebook/youtube, segmety databáze atd.). A právě díky metrice „Zdroj návštěvnosti“ můžeme zjistit, z jaké konkrétní čtvrti k nám chodí lidé a co u nás dělají. Můžeme tak sledovat, kolik lidí přišlo, jak dlouho na stránkách byli a zda to byli noví lidé. Podívejte se na následující graf:

 

google-analitics2

* klikněte na obrázek pro zvětšení

 

Celkem snadno z něho můžeme vyčíst, že zdroj 2 e-mail / automat přivádí 12 % návštěvnosti, ale minimum nových návštěv – kde by se tam také vzaly nové návštěvy, když to jsou lidé, kteří již byli na webu (a zadali e-mail). Otázka potom je, co je cílem u tohoto zdroje? Koupit něco na stránkách, budovat důvěru nebo brand – a děje se to? Již brzy to zjistíme. 

 

Zajímavý je také zdroj 4 facebook.com / referral (neplacené příspěvky na fb, komentáře pod články apod.). Všimněte si, že má poměrně vysoké procento nových návštěv a nejvyšší dobu trvání návštěvy. Takže až Vám někdo bude radit, že sdílení příspěvků na facebooků nemá smysl, můžete ho poslat třeba na tento článek. Samozřejmě, záleží jaké příspěvky sdílíte, jak a kde přesně na FB – ty ulice mají totiž ještě jednotlivé domečky, byty, sem tam náměstí… :-) 

 

Ke zdrojům 3. a 6. se ještě vrátím. Teď ale malá odbočka k UTM parametrům. Zní to strašidelně, ale je to moc šikovná věc.

 

Více o tom je tady > >

 

Je to další šikovná aplikace, ve které můžete své odkazy, (které dáváte do těch jednotlivých ulic na internetu) a které směřují na Váš web, vybavit speciální značkou, díky které pak zjistíte, z jakého zdroje k Vám lidé chodí a které zdroje mají největší přínos pro Vaše podnikání. 

 

Třeba zdroj 1 vypadá takto: www.vasestranky.cz/?utm_source=email&utm_medium=pondeli-12-4&utm_campaign=nazev-kampane

 

Ale pokud si s tím nechcete lámat hlavu, tak nemusíte. Google analytics dokáží některé zdroje celkem bezpečně rozpoznat (e-mail, facebook, youtube atd.). Naopak pokud chcete online marketing dělat opravdu dobře, tak se bez značení odkazů téměř jistě neobejdete.

 

3. Cíle nebo také konverze

 

Tady přichází na řadu to nejdůležitější. Teď konečně zjistíme, jestli web něco umí, nebo má ještě rezervy. Všechno na internetu děláme proto, abychom splnili nějaký cíl = většinou získali placenou objednávku. Ale můžou to být i jiné cíle (stažení Ebooku, zobrazení stránky s objednávkou atd). Tady se dočtete, jak si nastavit cíle v Google Analytics.

Podívejme se znova na předchozí tabulku. Poslední sloupečky ukazují splněné cíle (pokud je máme nastavené). Všimněte si právě, že zdroj 6. fb-cpc / podobne-navstevnosti má celkem zajímavé procento 77,78 % splněných cílů a naopak zdroj 3 fb-cpc / clanek má efektivitu na bodu mrazu. Oba zdroje jsou placená reklama na facebooku, oba mě na zkoušku stály stejně peněz, ale efektivita je naprosto odlišná. A tady přesně vznikají ty klepy – reklama na FB nefunguje, reklama na FB funguje skvěle… Oba jsou pravdivé, je potřeba zkoušet a analyzovat, co funguje.

 

google-analitics4

* klikněte na obrázek pro zvětšení

 

Asi si dokážete představit, co by se stalo, kdybych tyto zdroje neměl oddělené a neměřil to (nebyla tam ta UTM – potvora/značka). Minimálně bych utratil 2x tolik peněz a možná bych časem začal tvrdit, že reklama na facebooku nefunguje. A stejné je to s e-mail marketingem, weby, obsahovým marketingem a dalšími online aktivitami. Na internetu můžete snadno dělat 9 z 10 věcí, které nefungují. Google Analytics Vám umožní zjistit, které to jsou.

 

Způsobů, jak zjišťovat, jestli je web postavený dobře, je určitě více (jeden ukazatel je i ten stav konta). Já používám tyto základní a jednoduché metriky, díky kterým během pár minut zjistím, zda aktivity, které dělám, mají smysl, nebo jestli musím udělat změnu. A často právě díky GA vím, kde tu změnu udělat.

 

"Můžeme tak zjistit, že z přímého vyhledávání na google (zdroj 5 v tabulce) nám chodí na web málo lidí = buď to vypustíme a nasměrujeme pozornost tam, kde to má smysl. Jako třeba v případě webu na ukázkových grafech, na který je přiváděna návštěvnost z FB a e-mail marketingu, přirozené vyhledávání vůbec neřeší. Nebo naopak si můžeme říci, že v přirozeném vyhledávání na googlu máme nevyužitý potenciál a zaměřit pozornost tam. Ať tak, či tak, víme, co můžeme dělat, aby se věci zlepšily. A o tom to celé je…"

:-)

 

Měřte, abyste mohli zlepšovat.

 

Jak se Vám líbil článek? Chcete se na něco zeptat? Pište do komentářů.

 

Dušan Souček

co-kdyz-je-to-jinak-dusan-soucek

facebook





Kontakty

Máte nějaký dotaz, stížnost nebo přání? Neváhejte nás kontaktovat.

Adresa

Digitální obchodník, s.r.o.

Pod Všemi svatými 603/40, Severní Předměstí

301 00 Plzeň

IČ: 03242455

Telefon

ČR: +420 733 595 818, +420 733 595 805
Voláte ze zahraničí? Neutrácejte. Pošlete SMS, zavoláme zpět.


2021 © Digitální obchodník - Všechna práva vyhrazena
Webdesign Webdesign, tvorba webových stránek - RTsoft s.r.o.
Zpět nahoru