Blog Digitálního obchodníka

Jak pečovat o zákazníky

obchodni-dovednosti-péče-o-zakazniky

Dnes si povíme něco o tom, co každý obchodník, který se svému podnikání věnuje delší dobu, už ví. Jde o to, že najít nového zákazníka dá mnohem více úsilí, než udržet toho stávajícího. Proto je dobré se o stávající zákazníky náležitě starat. Většina obchodníků to má tak, že čas, který věnuje shánění nových zákazníků, převládá nad časem, který věnuje těm stávajícím.

 

Je to logické, protože se musí něčím živit a nový obchod zpravidla generuje více peněz než péče o stávající klienty. Ale je to škoda a dvojnásob je to škoda v digitálním věku.  Digitální věk totiž přímo nabádá k tomu, aby se péče o stávající zákazníky automatizovala.

 

O stávající klienty je potřeba pečovat dvěma způsoby – je potřeba jim dávat emoční péči a odbornou péči.

 

Emoční péče

 

Je dobré se občas svým stávajícím zákazníkům ozvat a dát jim najevo, že jsme na ně nezapomněli. Zkrátka ozvat se jim i s něčím jiným, než s další obchodní nabídkou. Stačí se jich třeba zeptat, jak jsou spokojeni se službou nebo zbožím, které si od nás koupili. Nebo jim poslat odkaz na zajímavý článek z jejich oboru. Těch forem může být víc. V některých oborech může být vhodné popřát zákazníkům k narozeninám. Nebo si na ně vzpomenout, když se blíží Vánoce a popřát jim do nového roku. Emoční péče v  živém světě také znamená to, že zákazníkovi jenom tak zavolám a řeknu mu: „Dneska mám cestu kolem Vás, zvu Vás na oběd nebo na kafe, co Vy na to?“

 

Odborná péče

 

Je o tom, že je dobré svým klientům občas dodat nějaké informace týkající se služby nebo výrobku, který jsme zákazníkům prodali. Občas jim třeba říci, že je na trhu něco nového, zajímavého. Nebo jim dát rady, jak se starat o službu nebo výrobek, který si od nás zakoupili.

 

Ať už ta emoční, nebo odborná péče jsou věci, které jsou hodně důležité a slouží k tomu, aby se upevňoval vztah mezi námi a naším zákazníkem, mezi obchodníkem a zákazníkem.

 

Když jsem začínal obchodovat, tak jsem si musel dávat hodně velký pozor, abych na péči nezapomínal a teprve čas ukázal, že je hodně dobré péči nezanedbávat. Nutno také dodat, že když jsem se začínal věnovat profesi obchodníka, tak to bylo před 20ti lety. Tenkrát samozřejmě nebyly takové vymoženosti jako dnes, které péči, ať už emoční nebo odbornou, z velké části usnadňují. Tou vymožeností je internet – digitální svět. V digitálním světě se odborná i emoční péče nechá hodně dobře zautomatizovat.

 

Samozřejmě je dobré se občas s někým sejít. Významné klienty pozvat na oběd, ty méně významné pozvat na kafe a ty běžné klienty obšťastnit tím, že jim doručíte automatické přání k Vánocům nebo k narozeninám. Na toto existují automatizované systémy. Nedá to vůbec žádnou práci, jen na začátku. Je potřeba vše nastavit, posbírat si od svých zákazníků e-maily a danému systému říct, kdy, komu a co má pravidelně odesílat. A občas do tohoto odesílání zařadit i odbornou péči. To už automat bohužel nezvládne. Ale prostě když se objeví novinka na trhu, tak pošlu všem zákazníkům hromadný e-mail a řeknu jim: „Je tady něco, co by stálo vidět.“

 

Ať obchodujete s čímkoli, jsou-li to výrobky nebo služby, určitě se vyplatí dodávat odbornou i emoční péči svým zákazníkům. Začít s tím můžete hned teď. Ty automatizované systémy jsou k dispozici, na internetu jich „vygooglíte“ velké množství. Ale co za Vás google neudělá je to, s čím můžete začít Vy hned zítra. A to je to, že začnete sbírat e-mailové adresy od svých klientů, budete si je třeba zatím dávat do databáze a až si nastavíte svůj odesílací automat, tak do něj zařadíte i odesílací fronty na péči o stávající zákazníky.

 

Pavel Fara

pavelfara@pavelfara.cz

co-kdyz-je-to-jinak-dusan-soucek

facebook





Kontakty

Máte nějaký dotaz, stížnost nebo přání? Neváhejte nás kontaktovat.

Adresa

Digitální obchodník, s.r.o.

Pod Všemi svatými 603/40, Severní Předměstí

301 00 Plzeň

IČ: 03242455

Telefon

ČR: +420 733 595 818, +420 733 595 805
Voláte ze zahraničí? Neutrácejte. Pošlete SMS, zavoláme zpět.


2019 © Digitální obchodník - Všechna práva vyhrazena
Webdesign Webdesign, tvorba webových stránek - RTsoft s.r.o.
Zpět nahoru