Blog Digitálního obchodníka

Digitální doba – zánik profesí?

Fotka, na které je telegraf.Snad nikdy v historii lidstva se nestřídaly změny tak často, jako dnes. Určitě i Vy, vnímáte kolem sebe dva typy obchodníků a podnikatelů. Jedni, kteří nejsou ze změn příliš šťastní a necítí se v téhle době moc dobře. Pak ti druzí, kteří díky současnému digitálnímu věku posunuli své podnikání a obchodování výš o několik úrovní.


Dynamická doba, ve které žijeme, má vliv i na různé profese. Je celá řada profesí, které zanikají nebo se dramaticky mění. Není to tak dávno, co vaši rodiče nebo prarodiče chodili na poštu posílat telegram. Snad na každé poště byl pracovník, kterému se říkalo telegrafista. Kdybyste v té době za některým přišli a řekli mu, že přijde o svoji práci (ne proto, že ho vyhodí, ale proto, že ta jeho profese zanikne), tak by vám zřejmě nevěřil.

 

Jaké profese jsou ohroženy?

 

V nedávné době vznikla na Oxfordu studie, která se zabývá pohledem na několik set profesí. Profese byly podrobeny zkoumání, jak moc jsou ohroženy tím, že budou nahrazeny něčím digitálním. Na předních příčkách seznamu je profese pokladního. Určitě jste zaregistrovali, že dříve bylo ve velkých supermarketech hodně pokladen, za kterými seděly pokladní. Dnes jsou kromě klasických pokladen v obchodě i pokladny, u kterých se můžeme odbavit sami. Na jejich místě dříve pracovaly pokladní. Dnes tam ale už nejsou.

 

Ze studie jsem vybral pár profesí. U každé té profese je číslo od 0 do 1. 1 znamená 100% pravděpodobnost, že profese bude v následující jedné nebo dvou dekádách nahrazena něčím digitálním. 0 znamená nulovou pravděpodobnost, že profese bude nahrazena něčím digitálním.

 

Pracovník telemarketingu 0,99
Hodinář 0,99
Realitní makléř 0,99
Pokladní 0,97
Podomní prodejce 0,94
Řidič autobusu 0,67
Právník 0,03
Zubař  0,02
Módní návrhář 0,02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tato studie nám může pomoci s pohledem na naši budoucnost, na změny, které kolem nás jsou. To nejzásadnější se ale odehrává v našich hlavách. To, jak my se díváme na to, co dokážeme, co bychom mohli dokázat a jak naše podnikání bude vypadat za pár let. 

 

Pohled do budoucnosti je často ovlivněn obavou ze změn. Žijeme v době, kdy změny jsou čím dál tím častější a budou ještě častější. Chci Vám změnit pohled tak, abyste nebrali změnu jako hrozbu, ale jako příležitost.

 

Když jste obchodovali nebo podnikali před pár lety, tak jste museli dělat jiné věci, než děláte teď. Svět kolem nás se za čas opět změní a za pár let budeme muset obchodovat a podnikat zase trochu jinak. Proto je potřeba stále uplatňovat dva přístupy:

 

-          Zdokonalovat se a neustále na sobě pracovat.

-          Hledat nové cesty.

 

Doporučuji každému tyto dva přístupy kombinovat. Třetím stěžejním přístupem v podnikání je Vaše mysl. Díky ní spoustu lidí dokázalo velké věci a vy můžete patřit mezi ně. Naučte se žít s tím, že svět kolem nás neovlivníte a každou změnu považujte za skvělou příležitost k tomu, jak se odlišit od ostatních.  

 

Pavel Fara

pavelfara@pavelfara.cz

co-kdyz-je-to-jinak-dusan-soucek

facebook





Kontakty

Máte nějaký dotaz, stížnost nebo přání? Neváhejte nás kontaktovat.

Adresa

Digitální obchodník, s.r.o.

Pod Všemi svatými 603/40, Severní Předměstí

301 00 Plzeň

IČ: 03242455

Telefon

ČR: +420 733 595 818, +420 733 595 805
Voláte ze zahraničí? Neutrácejte. Pošlete SMS, zavoláme zpět.


2021 © Digitální obchodník - Všechna práva vyhrazena
Webdesign Webdesign, tvorba webových stránek - RTsoft s.r.o.
Zpět nahoru