Blog Digitálního obchodníka

Web musí sloužit lidem, až potom…

web-musi-pradevsim-dobre-slouzit-lidem

Při tvorbě vlastního webu mějte vždy někde poblíž napsaná 2 slova „služba návštěvníkům". Tyto vlastnosti, tedy užitné hodnoty, má každý předmět. Třeba telefon, nebo obyčejná tužka. Věci si pořizujeme proto, aby nám dobře sloužily.

 

Ze stejného důvodu chodíme na internet. Web netvoříme proto, abychom měli web a mohli si to napsat na vizitku, ale proto, aby především dobře sloužil lidem, kteří na něj přijdou. A samozřejmě jej stavíme proto, aby se lidé, kteří na něj přijdou, stali našimi zákazníky, ale to až potom.

 

Co lidé hledají na vašem webu?

 

Jsou to informace. Hledají informace o tom, co je zajímá, nebo trápí. Hledají ceník nebo kontakt. Lidé hledají to, co potřebují. Třeba když budu chtít skočit padákem, tak do vyhledávače zadám „skok padákem reference“ nebo „skok padákem bezpečnost“.

 

Tyto informace musím na webu ihned vidět, jinak odcházím a pravděpodobně už se nikdy nevrátím. Když tam ale najdu, co hledám, tak se určitě začtu a velmi pravděpodobné si i všimnu Ebooku „10 tipů pro bezpečný skok padákem“ a stáhnu si jej.

 

Samozřejmě se nabízí filosofická otázka „mít, či nemít na svém webu vlastní příběh“. Já jsem silně pragmaticky orientovaný. A moje odpověď je: "lidé hledají informace o službě nebo příběhy?". Ale na druhou stranu by mě asi zajímalo, kdybych už byl rozhodnutý pro „skok padákem“, co má instruktor za sebou.

 

Hodnotný obsah nestačí

 

To bylo ve zkratce k tomu, co lidé hledají na webech. To samotné ale nestačí. Hodnotný obsah je potřeba návštěvníkům i správně naservírovat. Mějte na paměti další dvě slova "Použitelnost a přehlednost". Dal jsem dohromady pár bodů, kterých je dobré se držet.

 

1) Zapomeňte na sebe a pište pro návštěvníky. Mějte před očima Vašeho zákazníka a při psaní informací se vždy ptejte „Zajímá ho to?“ „Bude tomu rozumět?“ „Bude ho to bavit?“ „Bude se mu to líbit“? "Proč by to měl číst?" "Jak mu to pomůže?" 

2) Cíl webu. Je to objednávka, nebo sběr kontaktů. V tomto musíte mít jasno. A pokud chcete, aby návštěvníci na webu něco udělali, tak si o to musíte říct. „pro objednání mých služeb klikněte sem/zavolejte/napište email, apod.

 

3) Vede k tomuto cíli přirozená cesta webem, nebo je to džungle, kde je těžké se vyznat, natož najít možnost něco objednat.

 

4) Představte si, že jste na webu poprvé. Budete ihned vědět, o čem web je? A jaké informace tady můžete získat?

 

5) Držte se jednoduchého designu. Nekombinujte několik velikostí a barev písma. Kvůli hezkým barvičkám k Vám opravdu nikdo nepřijde. Maximálně tak další tvořiči „hezkých“ webů.

 

6) Podtrhávejte jenom odkazy. Nic jiného. Na internetu jsou lidé zvyklí, že podtržený text je odkaz.

 

7) Nejnovější články, kde poslední příspěvek má datum 3 měsíce zpět, nejsou nejnovější příspěvky a takový web nebudí důvěru. Bohužel to vidím poměrně často. Škoda.

 

8) Položky v menu. Čím míň, tím líp. Dejte do menu pouze položky, které budou lidi opravdu zajímat (kontakt, reference, články apod.)

 

Vraťte se k prvnímu bodu, je nejdůležitější. Vždy mějte na paměti, že web tvoříte pro ostatní lidi. Oni se tam musí vyznat a najít to, co hledají.

 

Udělejte babičkovský test. Vyznala by se na webu Vaše babička?

 

Udělejte kavárenský test. Pokud máte odvahu, vezměte notebook a jděte do kavárny a poproste úplně neznámé lidi, zda by se mohli podívat na Váš web a říct Vám svůj názor. Zatímco oni budou „bloudit“ na webu, vy sledujte jejich reakce – to vám nejlépe ukáže všechny mezery webu.

 

Tomáš Baťa by o webu řekl. Web musí především sloužit lidem, až potom podnikatelům, tedy Vám.

 

Dušan Souček

co-kdyz-je-to-jinak-dusan-soucek

facebook





Kontakty

Máte nějaký dotaz, stížnost nebo přání? Neváhejte nás kontaktovat.

Adresa

Digitální obchodník, s.r.o.

Pod Všemi svatými 603/40, Severní Předměstí

301 00 Plzeň

IČ: 03242455

Telefon

ČR: +420 733 595 818, +420 733 595 805
Voláte ze zahraničí? Neutrácejte. Pošlete SMS, zavoláme zpět.


2021 © Digitální obchodník - Všechna práva vyhrazena
Webdesign Webdesign, tvorba webových stránek - RTsoft s.r.o.
Zpět nahoru